Tak, a máme za sebou ďalší, 14. ročník najlepšej 8bit demoparty v strednej európe FOReVER, ktorý sa konal 15.-17. 3. 2013. Témou akcie bol slogan "Elvis Lives!", (čo ste určite ako jediné pochopili z novej stránky, z ktorej však človek veľmi ťažko pochopí, že ide akciu venovanú krásnym 8bitovým mašinkám, ale to tu rozpitvávať nechcem :). Ako party-place už druhýkrát výborne poslúžil kultúrny dom AgroSúča s veľkým počtom stolov, stoličiek a navyše ubytovaním na poschodí. Počet účastníkov tento rok poznačila nepriazeň počasia, choroby, či pracovné povinnosti a bohužiaľ sa nezúčastnil ani konferanciér Wotnau, takže chýbalo plynulé moderovanie a tepláky...
Vyrážali sme v piatok ráno. Na našom území zúrila snehová víchrica, tvorili sa polmetrové záveje a snehové jazyky, nárazový vietor zhadzoval stromy a nákladiaky z cesty a niektoré úseky diaľnice odstavovali kvôli neprejazdnosti a skríženým kamiónom - takže krásna cesta pred nami. Napodiv sa nič nestalo, cesta prebehla úplne bez problémov a prekvapivo sme na party-place prišli medzi prvými. Hneď sme si obsadili stoly pri ZeroTeame, tiež pre celý SinDiKat a spektristov všeobecne. Roman rozložil svoje stanovište s PMD 85-3 rozšírené o Keyface, ColorAce, PMD 32-SD a zvukový interface MIF 85.
Pre mňa mal tento rok FOReVERu takú zvláštnu príchuť: Nabudený JHConom som sa počas tých troch mesiacov plne venoval výlučne ZX-Spectru (veru, tentoraz žiadne PMD 85 :) a bol "prizvaný" do skupiny GembaBoys spolupracovať na tvorbe dema. Doňho som prispel niekoľkými efektami, úvodnou sekvenciou, titulným obrázkom a takým tým divným príbehom okolo Elvisa a jeho stroskotaní pri comebacku.
Piatkový večer sa preto pre mňa niesol v atmosfére finalizácie dema s ostatnými členmi GembaBoys. Odsťahovali sme sa z party-place do súkromia ubytovacej bunky na poschodí, kde sme v tichosti ešte upravovali časovanie efektov a celkovo demo linkovali do prezentovateľného stavu. Čo sa medzitým dialo dolu neviem, ale neskôr v noci sme sa už konečne presunuli späť na party-place a riadne oslávili dokončenie dema. Potom sme už len do skorých ranných hodín iba tak 8-bitovo blbli.
V sobotu ráno sa FOReEVER prebúdzal veľmi pomaly. Raňajky sme si dali vo vestibule a pri káve sme v debate nad Tornadovým trdelníkom prečkali, kým sa všetci zobudia. Keď to na party-place ožilo, dorazil Roman Fulek, autor NCB-85 a s bráchom sa opäť pohrúžili do diskusie, tentoraz okolo kompilácie Cčka na NCBčko, ktorú prerušili snáď iba počas obeda. Potom sa kvôli hluku presunuli do vestibulu a tak si ani nevšimli, že sa celý party-place ponoril do ticha, keď vyprdol istič a skoro hodinu sme ostali "bez šťavy", pretože taký odber sa tam v Súči tak často nevidí. :)
To bol ideálny čas na rozhovory, družné debaty, ale aj vážne výmeny názorov v organizačnom výbore ohľadom webovej stránky, jej súčasnej podobe a jej ďalšom vývoji. Samotné prezentácie príspevkov sa tak o niečo posunuli, ale myslím si, že to nevadilo nikomu. Aspoň sa sceneri mohli odlepiť od svojich noťasov a fejzbučikov a socializovať sa naživo...
Keď nabehla šťava, Mike začal svoju prednášku o demomakingu formou real-time codingu, kde vysvetľoval generovanie a použitie sínus-tabuľky, skladaný sínus a zakončil to parádnym copperbarom (hlášky polských ataristov, že ide o "spektracku propagandu" sme úspešne odignorovali ;). Po prednáške, keď už zapadalo slnko, začal sa zlatý klinec programu - prezentácie príspevkov v kategóriách hudba, grafika, 1kB intro a demo, na všetkých hlavných platformách Atari, Commodore, ZX-Spectrum a tento rok prvýkrát premiérovo bol vytvorený priestor aj pre ostatné 8bit platformy vo všetkých kategóriách. Pôvodne mal Roman prichystaný príspevok - demo pre PMD 85 s muzikou cez MIF 85, ale bohužiaľ, ako deň pred FOReEVERom zistil, kvôli drobnému hardvérovému problému v MIFe (dĺžka prerušovacieho impulzu) by ho nebolo možné odprezentovať, takže snáď nabudúce. Je zaujímavé, že Mike prvýkrát urobil sociálny experiment a pri prezentácii príspevkov na ZX-Spectrum neboli uvádzaní autori príspevkov, aby sa zabránilo namevotingu. Ako sa ukázalo, namevoting bol skutočne pliaga a konečné výsledky boli šokujúce a plné nových mien.
Ja som mal tento rok príspevky vlastne vo všetkých kategóriách na ZX-Spectrum, ktoré som odovzdával už mesiac vopred: Veľmi obyčajný cover v originále skvelej skladby Purple Motion - Inspiration, titulný obrázok dema "We are alive" s klávesnicou ZX-Spectra+ (viď vyššie) a tiež kilobajtové intro, v ktorom som pretvoril svoj Matrix 1k do pestrofarebného chunkového dažďa, neskôr s "nárazovým vetrom", miznúcim nadpisom a najkratšou hudobnou rutinkou © Busy&Noro, na ktorej drobné úpravy a použitie som dostal povolenie od Busyho (dík! ;).
Príspevky na Commodore boli v tomto ročníku podľa mňa veľmi slabé, vlastne mi úplne vyfučali z hlavy a na žiadny si ani nespomeniem, no skvelé veci sa tentoraz objavili na Atari. Za všetky musím spomenúť určite výborný cover Gangnam style, ktorý spáchal Factor6. Oxyroni tiež prekvapili s parádnym demkom a vynikajúci humorný príspevok mali v realtime compe MaPa, PG a Fandal, kde hľadali Elvisa (Raster by mal z vás radosť - parádna spomienka na jeho dôvtip a humor!). Medzi vecami na iné platformy sa objavilo nové demko na CPC no veľké prekvapenie bolo hlavne po sto (podľa brata tisíc) rokoch nové demo na Sam Coupé. Tiež sa s množstvom príspevkov na Thomson MO5 vytiali hlavne francúzi - bolo super vidieť tieto pre nás neznáme stroje v akcii.
Prezentácia končila pre mňa tým najočakávanejším momentom. Keď sa ohlásilo, že začína ZX-Spectrum demo compo, bol som už ako na ihlách a správne nervózny. Ako prvé sa odprezentovalo ruské demo od Alone Codera "New wave", ktoré bolo nasekané technicky dokonalými efektami, hlavne vzhľadom na fakt, že mu stačilo obyčajné ZX-Spectrum 48k, z ktorého sa mu podarilo vyšťaviť skutočne maximum. Zo začiatku ma to veľmi bavilo, ale keď v polovici prišlo na načítavanie a prehrávanie niekoľko-sekundovej nejasnej monochromatickej animácie, bol som dosť prekvapený a do konca dema som sa už iba neveriacky díval a nudil. Skutočne úprimne priznávam, že som čakal "nářez", myslel som si, že nás úplne jeho demo rozseká a budeme sa hanbiť, keď začne to naše. Subjektívne to však pre mňa bola od polovice nuda, síce technicky dokonalá, ale nuda. A to som ešte nevedel, aký poplach na ruskej strane naše demo urobí...
Ale vidieť toto naše spoločné dielko, ku ktorému som prispel - takto pokope, z reálnej mašiny, s tučným zvukom, na veľkom plátne - to je skutočne ohromný zážitok na nezaplatenie! Najmä keď cítite zo všetkých strán tú atmosféru, reakcie publika, ako sa chytajú na tie naše infantilné vtípky. :)
Večer sa už nič také zaujímavé nestalo, navečerali sme sa donáškovou pizzou z neďalekej pizzérie a potom sme do noci iba kecali o demomakingu a živote vôbec. Spať som išiel klasicky trocha skôr, keďže na druhý deň ráno je nutné to odšoférovať do Košíc, tak aby som bol pri zmysloch...
Ráno som si aj celkom dlho pospal, ale vyhlásenie výsledkov som stihol. Že sa umiestnim s muzikou na niektorej s priečok som vôbec nečakal - v tej konkurencii tá moja bola šedá myš, ktorá nemohla zaujať. Ohromne ma však prekvapilo, že sa môj obrázok - môj celkom prvý príspevok v ZX-Spectrum graphics compe umiestnil hneď na 3. mieste. Veľmi ma potešilo aj nečakané 3. miesto v 1k intro compe, ale to pokladám za omyl hlasujúcich, keďže si kvôli muzike znejúcej ako z Busyho intier každý myslel, že poslal 2 príspevky, hehe... ale on to so svojimi rotujúcimi 3D objektami skrátka musel vyhrať, gratulujem! ;)
A na záver prišlo vyhlásenie výsledkov ZX-Spectrum demo compa a s GembaBoys sa nám podarilo skoro o 100 hlasov poraziť ruské demo a dokonca sme získal aj hlavnú cenu - Eternity III Award - ktorá sa udeľuje príspevkom, ktorým sa podarilo najviac uchytiť témy a zaujať tým nie len obecenstvo, ale aj organizátorov. Všetkým hlasujúcim týmto ďakujeme. Dúfam, že to motivuje aj ďalších česko-slovenských scenerov a budúci rok sa stretneme spolu v compe a že ich neodradí tá cielená a nepríjemná diskreditačná kampaň, ktorú rozpútali po vyhlásení výsledkov elitní prívrženci Alone Codera, ktorí zjavne nedokážu pochopiť, že ich mohlo poraziť nejaké technicky slabšie, no tematické demo, ktoré sa navyše neberie veľmi vážne... ;)
Čo viac k tomu dodať? Toto bol môj piaty ročník FOReVERu, ktorého som sa zúčastnil a od kedy ho navštevujem je môj život zas o niečo bohatší. Ťažko budem komukoľvek nezainteresovanému vysvetľovať, aký je to zážitok, akých skvelých a vtipných ľudí som spoznal a ako sa od začiatku roka neviem dočkať toho 3. marcového víkendu. Najväčšia vďaka však patrí samozrejme organizátorom, za to, ako skvele a hlavne slobodne je to všetko organizované...
Teším sa na budúcoročný jubilejný 15. ročník!
Demo or die!
mborik of GembaBoys/cs and RM-TEAM/sk
pekny reportik
OdpovedaťOdstrániťPekné demo, ani som netušil že Spectrum má dosť výkonu na 3D grafiku. Rád by som videl kód tých ihlanov a kociek :-)
OdpovedaťOdstrániťRoman: Ak myslis tie pri greetingsoch, tak pozri tu: http://zeroteam.sk/files/kubo_src.zip
OdpovedaťOdstrániťmike/zeroteam
Hezký report, hezká dema. Dá se na tuhle show přijít i jako nesoutěžící - jen jako čumil? Dobu 8bitů jsem intenzivně prožíval a dnes je to pro mne nostalgický relax - ale nejsem kodér schopný něco smysluplného spáchat. Tedy - jsou na těchto pařbách účastni jen "soutěžící" nebo jsou zváni i neschopní čumilové?
OdpovedaťOdstrániťDíky za info.
Jirka
Ale samozrejme! Na Forever môže prísť každý fanúšik 8bitov, a samozrejme aj nesúťažiaci. Veď súťažiacich je tam sotva štvrtina z celkového počtu účastníkov. Netreba sa báť a prísť. ;)
OdstrániťDík za pozitivní odpověď ;-)
OdstrániťJirka